HAJI MABRUR

Posted by JPPIPGKPM on 1:30 AM

Hari ini, ribuan muslimin dari seluruh penjuru dunia mulai atau sedang mempersiapkan perjalanan menuju Mekah, Saudi Arabia guna menunaikan ibadah Haji yang merupakan rukun islam yang ke lima. Pada puncak ibadah haji, jutaan orang akan melakukan tawaf mengelilingi Kaabah melantunkan kata dan doa penuh pujian dan bukti ketundukan kepada Allah penguasa alam. Mereka memenuhi panggilan Allah melalui Nabi Ibrahim dan mengikuti ritual yang ditunjukkan ribuan tahun silam.

Dengan kesempatan yang ada, Jawatankuasa Perwakilan Pelajar mengucapkan SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH HAJI kepada seluruh bakal-bakal haji Malaysia umumnya dan pensyarah-pensyarah IPG Kampus Perempuan Melayu khasnya. Seramai 6 orang pensyarah IPG Kampus PM akan berada di Mekah selama sebulan untuk memenuhi tuntutan rukun Islam yang kelima ini. Didoakan agar kalian sentiasa dalam keadaan kesihatan yang baik dan dipermudahkan urusan apabila di sana.
Wahai jamaah haji, bersungguh-sungguhlah agar anda termasuk dari mereka yang disabdakan rasul  : "Barangsiapa yang menunaikan haji dan ia tidak berbuat rafats ataupun kefasikan, maka ia kembali seperti ia dilahirkan dari perut ibunya" (H.R Bukhari dan Muslim), maksudnya tanpa dosa. Berkata Ibnu Hajar : Dzahir (hadits) menunjukkan pengampunan dosa kecil maupun besar. Wahai jamaah haji, nabi  bersabda : "Haji yang mabrur tidak ada balasannya melainkan syurga" (H.R Muslim)